THEY DON´T KNOW ABOUT US - kapitel 46

 

Rödkindade stirrar vi på varandra. Jag är säker på att mina ögon består av stjärnglitter, det är så det känns åtminstone.

”That was… amazing.” Liam biter sig i läppen och stirrar rakt ut i ingenting. Jag undrar vad han funderar på. Det gör jag ofta. Alltid. Alltid vill jag veta vad som pågår innanför hans vackra pannben.

________________________________________________________________________________________

 

Som den naturligaste saken i världen håller han en arm runt mina axlar när vi promenerar ut från bion, bakvägen för att ingen ska lägga märke till oss. Försiktigt smyger jag upp en arm om hans midja. Det var så lätt, så enkelt. Tänk om det alltid kunde vara såhär. Vi två, tillsammans. Jag biter mig i läppen när jag klart och tydligt ser bilden framför mig.

”You have just had the best date ever, according to yourself and yet you bite your lip? What´s wrong Jade?”

Liam tittar oroligt på mig och jag kan inte låta bli att le. Ingenting var ju fel. Egentligen.

”I know it´s late but can´t we sit down somewhere? I don´t want this day to never end.”

Han ser förvånad ut över min fråga. Förvånad med glad.

”Of course.” Han ser sig omkring innan han skiner upp. ”Here, we can go in here.” Han pekar på en rökig pub. Ingen skulle lägga märke till oss där, men Liam sätter ändå på sig ett par solglasögon.

 

Lokalen är stimmig, trots att det inte är mer än kanske ett tiotal gäster där, lyckas dom hålla ljudnivån uppe. Liam och jag knuffar oss fram till baren där en ung man står och häller upp öl i stora glas.

”Tja! Vad får det lov att vara?” frågar han muntert.

Liam måste ha förstått vad det är han frågar om för med en frågande blick på mig beställer han en öl och en cider. Jag nickar snabbt.

”Oh you are british? Welcome to Sweden. Not use to the sun we have here?” han blinkar menande med ena ögat mot mig.

”Lustigt.” säger jag irriterat. Han rycker på axlarna och flinar.

”Uppenbarligen behöver jag inte hälsa er båda välkomna till mitt underbara hemland, sötnos.” Han flinar.

”Du var mig en riktig muntergök.” muttrar jag.

Killen skrattar igen vilket gör mig ytterligare irriterad,

”You know what buddy? This is on the house.” Han för fram flaskorna och glasen vi har beställt. Liam skakar på huvudet.

”No I want to pay.”

”And I say No. It´s on the house.”

”nah.” Liam börjar se irriterad ut och jag förstår inte varför barkillen envisas.

”Låt honom betala.” fräser jag.

”Jag vill inte ha hans pengar.” Killen rycker lätt på axlarna.

”hans pengar? Varför inte?”

”Vet du… Hur kan du vara tillsammans med någon av hans sort? Du verkar vara en bra tjej.”

”Hans sort?” Jag känner mig dum som upprepar allt killen säger men jag förstår ärligt talat ingenting.

 

”Dom kommer in här hela tiden, missbrukarna. Och jag är trött på det. Speciellt överklassungarna som använder det för att dom anser att det är häftigt.” Jag kan inte hjälpa det men jag frustar till av chocken innan jag biter mig i läppen för att inte börja skratta. Jag förstår inte ens hur en blind man skulle kunna förväxla Liam med någon som är beroende av droger. Visserligen bär han sina solglasögon och visserligen skymtar en dagsgammal skäggstubb på hans kinder och haka men utöver det finns det inga likheter. Han är propert klädd. Håret är snyggt stylat och hela hans utstrålning skiljer sig från de personer jag stött på ute på gatan som jag vet är missbrukare, beroende av antingen alkohol eller droger av något slag.

”Ja han är absolut drogmissbrukare, grabben.” Jag himlar med ögonen.

”Inte?”

”have you ever been taking drugs? This nice guy wondering.”

”Drugs? What? No of course not!” Hans läppar vittnar om att han snart tappar tålamodet.

”You see…. Just let him pay for god sake. Berfore he lose his temper.”

Jag knuffar lätt till Liam i sidan för att visa att det inte är någon fara.

”Varför solglasögonen då? Klockan är tio på kvällen och det är mörkt ute.”

”Vet du vad? Det har du inte med att göra. Det är våt ensak. Men jag lovar dig. Han är inte beroende av varken droger eller alkohol vad jag vet.

 

Killen rycker tillslut på axlarna och ler avväpnande.

”Sorry, my misstake.”

Liam slappnar av något och slänger fram en hög med pengar. Till och med jag förstår att det är långt mer än vad en öl och en cider kostar.

”Keep the change.” han visar tänderna i något som ska se ut som ett leende men mer liknar ett hotfullt grin än någonting annat. Liam var trött på den här killen nu.

Jag fnissar lågt åt de båda unga männen där de står och mäter varandra med blickarna.

”Ah, han har pengar att sprida runt omkring sig. Är det därför du är med honom, gullet? Vet du vad? Säg till om du vill byta upp dig. Jag finns här.” Han ler fortfarande brett med blicken stint fäst på Liam och jag himlar med ögonen.

”Unless you´re the president of the united states or something similar, I don´t think I can get much higher. Ha? Damn douchbag!"

Jag drar med mig en morrande Liam bort till ett tomt bås i andra änden av lokalen, så långt bort som det bara går från den där barkillen.

 

”What was all that about?” Liam masserar sina tinningar och jag kan inte låta bli att skratta lite. Det hela var så löjligt. Vi hade precis haft den mest romantiska dejten någonsin och sen hade vi plötsligt hamnat i bråk med en barkille på en rökig pub och till råga på allt såg det ut som att Liam hade fått huvudvärk.

”It´s actually quite hilarious. He thought you were on drugs and then he told me to tell him if I wanted to replace you with someone better. I guess he ment with himself. There you have the answer to all my ramblings about presidents, in case you were wondering.” jag ler vacker mot honom i hopp om att han ska ta det lika oseriöst som jag. Han plockar av sig solglasögonen och stirrar på mig.

” so you mean that you compare me with Barack Obama?”

”Well… what can i say… If I were to replace you…. It would be against him… or with Jackie Chan.” jag ler sött mot honom.

”Are you aware that I don´t resemble any of them at all.” han tittar lidande på mig och jag rycker på axlarna.

”if I would replace you… I would of course not choose someone similar to you at all.” jag himlar med ögonen åt den enkla logistiken.

”But Jackie Chan… Why him?”

”why not him? Have you seen him? He´s outstanding!” Jag tittar på honom med min mest seriösa min innan jag spricker upp i ett stort leende. ”You can be calm Liam. I have no plans tp replace you… atleast not yet. But ofcourse… did you see Louis? He was unbelievably hot in that bunny suit so you never know.”

Liam frustar till och brister ut i skratt innan han tar min hand som ligger på bordet.

”I´m not going to let a carrot-loving maniac dressed in a female rabbit costume take you away from me. You can be sure of that.” Jag sitter tyst en stund och tittar in i hans tindrande bruna ögon.

”You know what Liam? That actually sounds… perfect.”

”Good!” Vi ler mot varandra.

 

”Liam?” undrar jag, lite osäker på hur han kommer ta min nästa fråga.

”mhm?”

”Tell me about Danielle.”

Han sätter ölen i halsen och stirrar på mig.

”Why?”

”Because I want to know ofcourse.”

”Erm… We met on x-factor. She was one of the background dancers. She is a bit older than me, but that didn´t matter to us. We have been togheter since then so almost two and a half year. But a few months ago we decided to go separate ways in life. We never get the chance to spend time togheter… And whats the point then?”

Jag nickar långsamt.

”She was so beautiful in those pictures in the magazin.” säger jag längtansfullt.

”Yeah she truly is. but she had a hard time dealing with the hate she got from our fans. And yet it was easier for her than for the others' girlfriends, because she was with me from the beginning.” Jag kunde på ett sätt förstå det, Liam var redan tagen när de blev som mest populära och då hade fansen ingen att bli avundsjuk på, på det viset.

“And more?” tell me about other girlfriends.”

“Why?” Han skruvar besvärat på sig och jag spänner blicken i honom.

“Come on!”

“Fine. I've had a few girlfriends. but you know I was bullied when I was younger and no one wants to be with a bullied person.” Jag ser hur smärtsamt han tycker att det är att prata om och jag kramar hans hand.

“but anyway.. There was this one girl. Her name was Sophia and she was so beautiful. I couldn´t help myself and I asked her out. She said no, ofcourse. But I asked again and once again she said no. I don´t know how many times I asked her and how many times she said no but then one day she said yes. I was the luckiest boy on the planet, til she took it back. She said something else came up. I was so sad. Broken actually. And then I left for x-factor. I actually don´t know how I would react if I saw her again. She was my first real love.” Jag sitter med tårar i ögonen osäker på hur jag ska reagera på hans historia.

“I bet she regret that now.” Mumlar jag. “I´m so sorry for you Liam. So sorry.”

“It´s okey now. It was a long time ago. I´m over it.” När jag möter hans blick är jag inte lika säker som hans ord får mig att tro. Han hade inte kommit över henne. Det gör mig ledsen, inte för min egen skull utan för hans. Att någon sårat honom så mycket.

“How about you?” jag blir bryskt förd tillbaka till verkligheten vid hans ord. Jag rodnar.

“Like I said before. No boyfriends, ever. Cause like you... the school isn´t that easy for me. People avoid me. But I do have some friends that I adore.” Jag rycker på axlarna. “I think it´s Ellens fault. No one dares to offend her. She is the queen.” Jag himlar med ögonen, försöker låta så lättsam jag bara kan, även om jag verkligen avskydde det där stället med hela mitt hjärta.

“That´s awful!” utbrister han.

“It´s life.” Jag rycker på axlarna igen. “I leave the shit soon anyway. And they can try their games out in the real world and just see how well it goes.”

Liam tittar på mig, ögonen mörka av känslor jag inte kan tolka.

“You´re so strong Jade.”

 

Jag ler tacksamt mot honom. Sanningen var den att det var Han som gjorde mig stark. De här månaderna jag pratat med honom hade räddat min mentala hälsa, jag svor på att det var så. Men å andra sidan så gjorde han mig också svagare än vad jag tyckte om att känna mig. Han var den enda som kunde få mig att känna mig så sprudlande glad som jag gjort de här dagarna med honom, men jag visste också att han var den enda som skulle kunna få mig att bryta samman. Bara för att han betydde så mycket för mig. Det var hans förtjänst när jag mådde som bäst men också han som hade makten att få mig att nå bottnen. Och allt detta utan att han ens hade en aning om det.

Det var en lätt-tippad våg det där. Plötsligt ler jag.

“You make me strong” säger jag och skrattar när jag återger en del av en av deras låtar jag hört i studion.

 

Vi pratar och skrattar och hela tiden fylls det på med nytt folk i den lilla puben. Men vi är inte medvetna om omvärlden. Vi är bara intresserade av varandra.

“Liam! Do you know that the clock is almost after midnight?”

“Yeah, Zayn just texted me” plötsligt burrar min telefon till.

“Who the fuck gave Louis my number?” muttrar jag. Liam sträcker oskyldigt upp händerna i luften.

“But we better be going before Paul notice that we are missing.” Jag nickar och vi reser oss. Jag känner hur rummet snurrar innan det stabiliserar sig igen.

“Woah” muttrar jag. Tydligen hade alkoholen påverkat mig lite mer än jag tänkt.

 

När vi kommer ut i den kyliga nattluften drar Liam mig intill sig och jag fnissar.

“Stay with me tonight?” Hans ögon dansar lyckligt och jag biter mig i läppen, men ler åt fjärilarna i min mage. Långsamt nickar jag. Jag fick ta tag i mamma och Rolf sen. Just nu var det bara Liam som betydde något.

“Yes I stay.” Ett skratt bubblar upp i halsen på mig och han pussar mig mjukt på pannan och tar min hand.

 

________________________________________________________________________________________

 

Hey mates! Ser att det fortfarande är flera stycken som tittar in här varje dag. Tusen miljoner förlåt till er för att det inte dykt upp något kapitel på sååå länge nu, men här har ni i alla fall äntligen kapitel 46. Inte nöjd alls med detta kapitel eftersom jag hastade lite för att få ihop det, speciellt början. Men ni får det i alla fall bara för att jag har så dåligt samvete! haha ^^

 

Jag hoppas förövrigt att ni hade en bra midsommar igår, det hade jag åtminstone. Spenderade kvällen med lite vänner, vi åt så mycket mat att jag rullar fram idag, pratade och skrattade och körde ett par rundor kubb. Jag var grym på det! *host*  ;)

 

Lite senare idag, hoppas jag på åtminstone, kommer det lite information om ett nytt projekt jag tänker börja på! Så kika in här lite senare om ni vill veta vad det hela handlar om!

 

Lots of love

J

Kommentera inlägget här :